Diagnoza procesów integracji sensorycznej
Rozpoczęcie terapii integracji sensorycznej (SI) poprzedzone jest dokładną diagnozą dziecka opartą na standaryzowanych technikach. Na podstawie przeprowadzonych badań z wykorzystaniem testów, skal oraz obserwacji klinicznej, zostają opracowywane indywidualne plany terapii. Również rodzice otrzymują wskazówki terapeutyczne, które powinni realizować w domu.
Proces
diagnostyczny
w terapii integracji sensorycznej jest kilkuetapowy i polega na
przeprowadzeniu:
– wywiadu z rodzicami, którego częściami
składowymi są między innymi: okres rozwój prenatalny (płodowy),
perinatalny (okołoporodowy) i postnatalnego (po urodzeniowy), czas
osiągania „kamieni milowych” w obszarze rozwoju ruchowego,
poznawczego i mowy, stan zdrowia,
– Testów
Południowokalifornijskich (SCSIT), które oceniają między innymi:
planowanie ruchu, praksje oralne, różnicowanie wrażeń dotykowych,
naśladownictwo ruchowe, równowagę, koordynację
wzrokowo-ruchową.
– prób z obserwacji klinicznej oceniających
między innymi lateralizację, odruchy, napięcie mięśni, pracę
gałek ocznych, poziom pobudzenia systemu przedsionkowego,
- dodatkowych badań z wykorzystaniem skal
obserwacji.
Kluczowym elementem diagnozy jest obserwacja
dziecka w czasie jego swobodnej i zaplanowanej aktywności. Dla
diagnosty szczególnie ważna jest reakcja dziecka na proponowane
zadania ruchowe z wykorzystaniem specjalistycznego
sprzętu.
Należy pamiętać, że jak każdy proces
diagnostyczny jest bardzo indywidualny. Nie wszystkie dzieci
podlegają w całości wyżej wymienionej procedurze. Ze względu na
wiek, rodzaj czy nasilenie zaburzeń, utrudniony kontakt czy niepełną
współpracę, diagnoza może mieć inną formułę.
Terapeuta
dysponuje jednak szerokim wachlarzem narzędzi badawczych
pozwalających na rozpoznanie nieprawidłowości w rozwoju integracji
sensorycznej Waszego dziecka i ustaleniu programu terapeutycznego
/-/ dr n. hum.Marta Wiśniewska, pedagog specjalny-oligofrenopedagog, logopeda, terapeuta i instruktor metody SI