I. DOTYK |
Przesadnie reaguje na niewielki ból | TAK: |
Nie zwraca uwagi na drobne skaleczenia | TAK: |
Lubi aktywności związane z brudzeniem się (malowanie palcami) | TAK: |
Unika aktywności związanych z brudzeniem (lepienie w plastelinie) | TAK: |
Nie lubi być niespodziewanie dotykany (lekko) | TAK: |
Lubi być dotykany (uwielbia to, poszukuje tego) | TAK: |
Poszukuje fizycznie agresywnego kontaktu (uderza w ludzi, ściany) | TAK: |
Jest szczególnie łaskotliwy | TAK: |
Unika używania dłoni do eksploracji dotykowej obiektów | TAK: |
Preferuje pewne ubrania i/lub narzeka na metki, mówi że niektóre ubrania drapią są za sztywne | TAK: |
| |
II. RÓWNOWAGA I RUCH Pierwsza część pytań odnosi się do podwrażliwości, a druga do nadwrażliwości.
|
Ma słabą równowagę | TAK: |
Ma lub miał duże problemy z nauką jazdy na rowerze | TAK: |
Podpiera głowę podczas rysowania pisania | TAK: |
Lubi kręcić się na karuzeli, krześle obrotowym | TAK: |
Często huśta się na krześle lub przyjmuje pozycję głową do dołu | TAK: |
Uwielbia huśtanie się na huśtawkach | TAK: |
Uwielbia szybki ruch | TAK: |
|
|
Wygląda na przerażone w przestrzeni (nie huśta się itp.) | TAK: |
Unika szybkiego ruchu | TAK: |
Ma chorobę lokomocyjną | TAK: |
Lubi ruch który sam inicjuje nie lubi gdy ktoś nim porusz, huśta | TAK: |
Nie lubi próbować nowych zadań ruchowych | TAK: |
Nie lubi wysokości, boi się wspinać | TAK: |
|
|
III. KOORDYNACJA |
Ma problemy z manipulacją (cięcie, rysowanie, zapinanie) | TAK: |
Jest niezgrabne ruchowo, często przewraca się | TAK: |
Ma trudności z uczeniem się nowych aktywności ruchowych | TAK: |
Ma trudności z różnicowaniem prawo – lewo (powyżej 7 r.ż) | TAK: |
Nie trzyma kartki drugą ręką gdy pisze lub rysuje | TAK: |
Źle trzyma ołówek | TAK: |
Brzydko pisze, nie mieści się w liniach | TAK: |
Nie potrafi wiązać sznurowadeł, miał trudności z nauczeniem się | TAK: |
Ma trudności z posługiwaniem się sztućcami | TAK: |
Ma trudności w łapaniu i/lub kopaniu piłki | TAK: |
|
|
IV. NAPIĘCIE MIĘŚNI |
Wygląda na rozluźnione, wiotkie | TAK: |
Ma nieprawidłową postawę gdy siedzi lub stoi | TAK: |
Zbyt mocno ściska przedmioty (np. ołówek) | TAK: |
Zbyt lekko ściska przedmioty (np. ołówek) | TAK: |
Szybko się męczy | TAK: |
Unika zabaw i gier ruchowych | TAK: |
Podpiera głowę podczas rysowania, pisania | TAK: |
Raczej prowadzi siedzący tryb życia | TAK: |
Jest niezgrabne ruchowo | TAK: |
Ma trudności z podnoszeniem cięższych przedmiotów | TAK: |
|
|
V. SŁUCH |
Jest zirytowane, pobudzone lub zalęknione w miejscach gdzie jest głośno | TAK: |
Jest bardzo wrażliwe na dźwięki | TAK: |
Trudno mu skupić uwagę w miejscu hałaśliwym | TAK: |
Myli się wykonując polecenia słowne | TAK: |
Potrzebuje powtarzania poleceń, wskazówek | TAK: |
Myli podobne dźwiękowo słowa | TAK: |
Zatyka uszy na niektóre dźwięki | TAK: |
Lubi dziwne dźwięki, lubi powtarzać pewne dźwięki | TAK: |
Mruczy, śpiewa, mówi do siebie podczas wykonywania zadania | TAK: |
Unika zabawek, innych przedmiotów wydających dźwięki | TAK: |
|
|
VI. WZROK |
Nadwrażliwe na światło; woli światło rozproszone, półmrok | TAK: |
Ma problemy z różnicowaniem kształtów | TAK: |
Krótki okres fiksacji wzrokowej (skupienia wzroku na przedmiocie) | TAK: |
Z trudnością śledzi poruszający się przedmiot, gubi go | TAK: |
Często mruga, ma ból głowy, załzawione oczy po czytaniu | TAK: |
Jest bardzo pobudzone gdy ma do czynienia z wieloma bodźcami wzrokowymi | TAK: |
Odmawia zasłaniania oczu, ograniczenia widzenia | TAK: |
Odwraca litery, sylaby, słowa | TAK: |
Ma problemy z przepisywaniem z tablicy, książki | TAK: |
Mruży oczy podczas słonecznego dnia | TAK: |
|
|
VII. WĘCH |
Nadwrażliwe na pewne zapachy | TAK: |
Ignoruje nawet ostre i nieprzyjemne zapachy | TAK: |
Ma trudności z różnicowaniem zapachów | TAK: |
Często zatyka nos mówiąc, że „śmierdzi" | TAK: |
Nie je pokarmów bez wcześniejszego wąchania | TAK: |
Nadwrażliwe na zapach perfum, mydła, wody kolońskiej | TAK: |
Lubi wąchać różne rzeczy nie służące do jedzenia | TAK: |
Lubi mocno doprawione pokarmy | TAK: |
Preferuje pokarmy o łagodnym smaku | TAK: |
Ma łatwy odruch wymiotny na wiele zapachów | TAK: |
|
|
VIII. UWAGA I ZACHOWANIE |
Jest nerwowe, pobudzone | TAK: |
Jest impulsywne, wyrywa się zanim zakończymy instrukcję | TAK: |
Ma problemy z organizacją zachowania, wykonywanych zadań | TAK: |
Nie może dłużej skupić się na zadaniu | TAK: |
Bardzo lubi biegać, skakać, jest ciągle w ruchu | TAK: |
Szybko i łatwo pobudzone przez dźwięki, światło itd | TAK: |
Niespokojne wówczas gdy trzeba być cicho i koncentrować się | TAK: |
Łatwo przechodzi od płaczu do śmiechu | TAK: |
Szybko się rozprasza | TAK: |
Lubi biegać podskakiwać, być w ruchu | TAK: |
|
|
SKALA | NORMA | RYZYKO | WYNIK: |
DOTYK | 0-2 | 3-10 | |
RÓWNOWAGA I RUCH: Podwrażliwość | 0-2 | 3-7 | |
RÓWNOWAGA I RUCH: Nadwrażliwość | 0 | 1-6 | |
KOORDYNACJA | 0-3 | 4-10 | |
NAPIĘCIE MIĘŚNI | 0-2 | 3-10 | |
SŁUCH | 0-2 | 3-10 | |
WZROK | 0-3 | 4-10 | |
WĘCH | 0-3 | 4-10 | |
UWAGA I ZACHOWANIE | 0-2 | 3-10 | |
Copyright Zbigniew Przyrowski |